cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Nirmana
ISSN : -     EISSN : 02150905     DOI : -
Core Subject : Humanities, Art,
NIRMANA Jurnal Deskomvis aims to: Promote a comprehensive approach to visual communication design incorporating viewpoints of different diciplines Strenghten academic exchange with other institution. Encourage designer, practicing, academic and others to conduct research and other similar activities.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007" : 5 Documents clear
ANALISIS EFEKTIVITAS IKLAN-IKLAN TV BERTEMA LOCAL CONTENT DI INDONESIA TAHUN 2004 Maer, Bernadette Dian Arini; Tanudjaja, Bing Bedjo; Banindro, Baskoro Suryo
Nirmana Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (98.42 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.9.2.pp. 57-68

Abstract

In the globalization era, local content TV commercials are considered to be more and more important. This thesis aims to analyze how far the local content TV commercials can be accepted by the Indonesian audience, who are culturally diverse; moreover, this thesis would analyze how these commercials contribute positively to the advertisers. Abstract in Bahasa Indoensia: Dalam era globalisasi, iklan bertema local content semakin dianggap penting. Karya tulis ini menganalisis sejauh mana iklan televisi bertema local content dapat diterima oleh masyarakat Indonesia yang memiliki kemajemukan budaya tinggi, serta memberikan kontribusi bagi pengiklan. Kata kunci: Efektivitas, iklan televisi, local content, Indonesia
GAYA PSYCHEDELIA COUNTER CULTURE AMERIKA KOMODIFIKASI INDONESIA KINI Banindro, Baskoro Suryo
Nirmana Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1625.304 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.9.2.pp. 69-76

Abstract

The art of psychedelia is an example of art that uses a nation’s cultural consciousness as a source of expression of the past. Conceptually, the spirit of this art is to connect the modern movement with the effects of drug use. The American youths utilized this movement as counter culture that gave the birth to the flower generation in a settled community. Psychedelic style which in the beginning was an identity, a symbol of anti settledness, and Uncle Sam’s youth’s fight against its politics in the 1960’s. At the end it became the signs of times. The zeitgeist movement in the next decade entered Indonesia with new packaging that transforms into comodification that can be applied to various media through popular culture of its youths. Abstract in Bahasa Indonesia: Seni penggunaan kesadaran budaya bangsa untuk diubah sebagai sumber pengungkapan yang terjadi di masa lalu salah satu contohnya ialah “seni psychedelic”. Secara konseptual jiwa seni ini ialah menghubungkan kepada pergerakan modern yang berhubungan dengan perasaan yang diakibatkan oleh pengaruh obat bius. Kaum muda Amerika meman¬faat¬kan pergerakan ini sebagai budaya tanding “counter culture” yang melahirkan “generasi bunga” di komunitas yang telah mapan. Gaya psychedelia yang pada mulanya dijadikan “jati diri” dan simbol anti kemapanan dan perlawanan kawula muda negara “Paman Sam” terhadap kebijakan politik di negaranya tahun 1960an, pada akhirnya menjadi sebuah penanda jaman. Gelombang “zeitgeist” ini pada dekade berikutnya masuk ke Nusantara dengan “kemasan baru” yang menjelma dalam bentuk komodifikasi yang aplikatif di berbagai media melalui budaya popular yang lekat di hati generasi muda Indonesia. Kata kunci: gaya, psychedelic, counter culture, komodifikasi.
REPRESENTASI STEREOTYPE PEREMPUAN DALAM IKLAN LAYANAN MASYARAKAT “SAHABAT PEDULI ANTI KEKERASAN DALAM RUMAH TANGGA” Hartanto, Deddi Duto
Nirmana Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (168.069 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.9.2.pp. 77-81

Abstract

Ads in mass media very often publish images of women with their various feminine attractiveness; whether it be the soft hair, or black, shiny, and straight hair, the thin and tall body, small and pointy nose, thin lips, large chest, and silky white skin. Ads whether consciously or not, have shaped standardized perceptions where they are directed towards certain groups. Abstract in Bahasa Indonesia: Dalam media massa terutama iklan sering memuat ilustrasi citra perempuan dengan berbagai daya tarik feminitasnya, apakah itu rambut halus, hitam, berkilau, dan lurus, bentuk badan langsing dan tinggi, hidung yang mancung-mungil, bibir tipis, payudara menonjol, dan berkulit kuning keputih-putihan. Iklan secara sadar atau tidak telah membentuk standar pikiran akan sesuatu menuju pada suatu kelompok tertentu. Kata kunci: perempuan dalam iklan, representasi stereotype perempuan
KOMPOSISI DALAM SENI FOTOGRAFI Herlina, Yekti
Nirmana Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.9.2.pp. 82-88

Abstract

The art of photography is not only a simple record of the real world, but becomes a complex creation of art and an image medium that also gives meaning and message. The quality of a good photo is not only becouse of its clear picture but also because of its proper lighting and also its good composition. Composition contains the elements of an image in a format. An image can be produced more effectively and meaningfully with an understanding of good composition. Composition is an instrument for a photographer to take the viewer beyond the experience of “peeking through someone else’s window. Abstract in Bahasa Indonesia: Seni fotografi bukan sekedar merupakan rekaman apa adanya dari dunia nyata, tapi menjadi karya seni yang kompleks dan media gambar yang juga memberi makna dan pesan. Foto yg baik tidak cukup hanya tajam gambarnya, tetapi juga tepat pencahayaannya dalam bidang gambar dengan komposisi yang baik pula. Komposisi adalah rangkaian elemen gambar dalam suatu ruang/format. Dengan komposisi yang baik, foto akan lebih efektif menampilkan pesan pembuatnya dan menimbulkan dampak yang lebih kuat. Komposisi foto merupakan salah satu cara bagaimana fotografer mengekspresikan dirinya. Kata kunci: seni, fotografi, komposisi.
PERANAN EYE CATHCER DALAM IKLAN DAN MASALAH PENCARIANNYA Kristiana, Nova
Nirmana Vol 9, No 2 (2007): JULI 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.9.2.pp. 89-95

Abstract

Eye Cathcer represents one of the determinant factors for succeeding in an advertisement. The main objective in advertising is to get positive response from the consumer, to use the product offered, through advertisements and to position the product image in the consumer’s mind. Advertisements that go to and fro have various styles from the products offered. Advertisers also must think deeper on how to attract consumers so that the products offered are appropriate towards the sales target. This article will discuss the attraction in the different kinds of ads and how to look for attraction in the ads. Abstract in Bahasa Indonesia: Eye cathcer merupakan salah satu faktor penentu berhasil tidaknya suatu iklan. Tujuan utama beriklan adalah memunculkan respons positif konsumen untuk memakai produk yang ditawarkan melalui iklan dan memposisikan image produk di benak konsumen. Iklan yang berlalu-lalang memiliki berbagai macam daya tarik dari produk yang ditawarkan. Pengiklan juga harus berpikir lebih dalam untuk menarik konsumen supaya produk yang ditawarkan sesuai dengan target penjualan. Tulisan ini akan membahas daya tarik apa saja yang ada dalam iklan dan bagaimana cara mencari daya tarik yang ada pada iklan tersebut. Kata kunci: eye cathcer, iklan, konsumen

Page 1 of 1 | Total Record : 5